سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گالری سنگستان
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

معروفترین جواهرات دنیا همیشه در جنگ ها، سرقت ها و کشورگشایی ها دست به دست شده اند.
در تمام ادوار تاریخ خانم ها علاقه زیادی به جواهرات و زیورآلات قیمتی و سنگ های ارزشمند و زیبا داشته اند ، البته آقایان هم بیشتر به پول حاصل از فروش این سنگ های قیمتی توجه داشته اند! ولی در این مقاله ما درباره جواهرات معمولی پشت ویترین جواهر فروشی ها حرف نمی زنیم بلکه این بار می خواهیم با هم فهرستی از گران قیمت ترین و مشهورترین جواهرات دنیا را بررسی کنیم که بعضی از آنها قسمتی از تاریخ را رقم زده اند.

الماس امید

شاید بتوان گفت الماس امید معروفترین الماس دنیاست. این الماس آبی رنگ45/52 قیراطی در فاصله سال های 1660-1650 میلادی از معدنی در هندوستان استخراج شد. البته در ابتدا این الماس بخشی از الماسی بزرگ تر به وزن 115 قیراط بود. این الماس زیبا در طول تاریخ اسامی فراوانی داشته است: الماس آبی پادشاهی، آبی فرانسوی، آبی تاورنیر و در نهایت نام الماس امید که در سال 1824 برای این جواهر ارزشمند انتخاب شد. آخرین جواهرسازی که توانست با هنرمندی بر زیبایی های این جواهر بیفزاید هنری فیلیپ هوپ نام داشت و به همین دلیل این جواهر هوپ) امید) نام گرفت. البته همیشه شایعاتی وجود داشته مبنی بر اینکه این الماس نفرین شده است و سرنوشت تلخی را برای صاحبانش رقم می زند. اولین اتفاق سیاه مربوط به مردی فرانسوی به نام تاورنیر است که در سفری به هندوستان این سنگ قیمتی را از پیشانی مجسمه سیتا جدا کرده و ربود. او پس از فروش این الماس آبی در فرانسه، یک شب سگ های وحشی به او حمله کردند و تکه تکه اش کردند! یکی دیگر از صاحبان سابق این الماس، لویی هفدهم، شاهزاده فرانسه بود که این سنگ ارزشمند را به همسرش ماری آنتوانت هدیه کرد. این دو شاهزاده هم در جریان شورشهای انقلاب فرانسه دستگیر به گیوتین سپرده شدند ؛ سال 1949 این الماس به دست هری وینستون رسید مردی که همیشه به دنبال الماس های مشهور و گران قیمت بوده است. این الماس 40 سال بخشی از جواهرات خانوادگی وینستون بود و در نمایشگاه های مختلف به نمایش درآمد. در سال 1958 هری وینستون این جواهر زیبا را به موسسه اسمیت سونیان هدیه کرد. بیشتر جواهرشناسان این الماس زیبا را بهترین و کامل ترین جواهر دنیا می دانند و تخمین می زنند قیمت کنونی آن، 250 میلیون دلار باشد!

مروارید آنه


آنه بولین، همسر دوم هنری هشتم، صاحب با ارزش ترین مرواریدهای دنیا بود. در حالی که زنان آن زمان دربار انگلیس، بیشتر به استفاده از جواهرات گران قیمت تمایل داشتند. اما گردنبند مروارید آنه یک موردبی نظیربود ؛ گردنبندی بسیار زیبا که در بخش میانی این گردنبند، پلاکی به شکل حرف بی انگلیسی از جنس طلاکار شده بود. تصویر این جواهر زیبا در بیشتر پرتره های بجامانده از آنه بولین مشخص است. ملکه آمه بولین در نهایت به دلیل تحرکات علیه دربار و شخص پادشاه به اعدام محکوم شد! این مروارید زیبا اکنون در اختیار ملکه الیزابت دوم، ملکه کنونی انگلستان ( فرزند آنه بولین) است.

الماس جوبیلی

این الماس بسیار زیبا جوبیلی نام دارد: 245/33 قیراط وزن و رنگی سفید! این الماس ششمین الماس بزرگ دنیاست که شهرت فراوانی دارد. این جواهر زیبا در سال 1895 در معدن جاگرزفونتین آفریقای جنوبی بدست آمد. الماس تراش نخورده 651 قیراط وزن داشت! این الماس پس از کشف به آمستردام منتقل شد و به صورت دو جواهر زیبا تراش خورد؛ یک الماس کوچک به شکل گلابی و یک الماس بزرگ به اسم جوبیلی! الماس کوچک تر ناپدید شد و هیچ کس نمی داند چه سرنوشتی پیدا کرد! نام اولیه این جواهر رایتز بود؛ حکمران منطقه ای که الماس در آن کشف شد. اما در شصتمین سالگرد تاجگذاری ملکه الزابت، نام جوبیلی برای آن انتخاب شد! در حال حاضر این جواهر تحت تملک رابرت موآواد است که یک کلکسیونر جواهرات مشهور و ثروتمند است. البته خود رابرت هم معتقد است الماس جوبیلی بهترین بخش کلکسیون افسانه ای اوست!

یاقوت هزاره

این جواهر زیبا در سال 1995 در ماداگاسکار کشف شد و در ابتدا 27 پوند( 12/24 کیلوگرم) وزن داشت یا به عبارتی 61500 قیراط! این یاقوت باعث شد جار و جنجال های بسیاری به پا شود و در نهایت حاکم ماداگاسکار آن را تصاحب کرد. این یاقوت کبود به عنوان گنج ملی ماداگاسکار شناخته شد و به خزانه داری دولتی ماداگاسکار سپرده شد. جواهرسازان خبره با استفاده از تکنیک های برجسته خود بر زیبایی این جواهر افزودند و در نهایت این یاقوت افسانه ای وارد کتاب رکوردهای گینس شد: یاقوت هزاره، آخرین بار توسط آلسیو بوشچی ایتالیایی تراش داده شد و با وزن 61500 قیراط به بزرگ ترین سنگ یاقوت دنیا بدل شد! در حال حاضر قیمت این یاقوت 500 میلیون دلار تخمین زده می شود و به عنوان یک جواهر منحصر به فرد از آن نام برده می شود

لاپر گرینا

مروارید لاپر گرینا یکی از مشهورترین جواهرات تاریخ بشر است. سرداران اسپانیایی که در قرن 16 میلادی به کشورگشایی و فتح سرزمین های مختلف می پرداختند، در نزدیکی جزایر کوباگوا و مارگاریتا در سواحل ونزوئلای کنونی، موفق شدند این مروارید زیبا را به دست آورند. این مروارید به اسپانیا منتقل شد و در اختیار شاه فیلیپ دوم قرار گرفت تا به همسرش هدیه کند. قرن ها گذشت و این جواهر منحصر به فرد در میان زنان سلطنتی دست به دست شد تا در نهایت به بازیگر هالیوودی، الیزابت تیلور رسید! همسر وی ریچارد برتون، لاپرگرینا را به قیمت 37 هزار دلار ( که در دهه 60 میلادی معادل پول خرید یک عمارت زیبا بود) برای او خریداری کرد.

کندی و مرواریدهایش

علاوه بر الیزابت تیلور، سایر زنان معروف دنیا هم علاقه فراوانی به مروارید دارند. ژاکلین بوویر در روزی که همسر جان اف کندی، رئیس جمهور سابق آمریکا شد، گردنبندی مروارید به گردن داشت که در بیشتر مراسم رسمی هم از آن استفاده می کرد. در ملاقاتی که کندی با رئیس جمهور ونزوئلا داشت، ژاکلین مرواریدهای مارگاریتا را به عنوان هدیه از رئیس جمهور این کشور آمریکای جنوبی پذیرفت. ویژگی منحصر به فرد مرواریدهای مارگاریتا، رنگ زرد افسانه ای آنهاست. البته امروزه مروارید مارگاریتا نوعی جواهر کمیاب به شمار می آید.

بزرگ ترین کلکسیونر و جواهر ساز دنیا و راف


هری وینستون آمریکایی در سال 1920 شرکتی با نام خودش تأسیس کرد و وارد بازار سنگ های قیمتی شد. وی یکی از بهترین جواهرسازان و کلکسیونرهای جهان به شمار می رود و به کمک ثروت خانوادگی اش توانسته کلکسیون بی نظیری از سنگ های قیمتی جهان را گرد هم آورد. البته در حال حاضر ریاست شرکت بر عهده رونالد، پسر هری وینستون است. تمام دارایی های هری وینستون در شهر ژنو سوئیس قرار دارد و وی برای حفاظت از آنها لشکری از مأموران امنیتی را مامور کرده هم تا با استفاده از پیشرفته ترین سیستم های امنیتی جهان از ثروت افسانه ای اش حفاظت کنند. البته در حال حاضر بیشترین فعالیت شرکت وینستون در بازار ساعت های لوکس و گران قیمت است نه جواهرات! می توان لیستی بلندبالا از شاهزادگان و سیاستمداران معروف دنیا قطار کرد که از محصولات این شرکت معروف استفاده می کنند؛ از محمد قذافی لیبیایی گرفته تا برلوسکونی ایتالیایی! و اما بخشی از کلکسیون منحصر به فرد هری وینستون:
- برلیان 45/52 قیراطی امید که بعداً به یک موسسه خیریه اهداء شد
- برلیان 37/05 قیراطی تاج شارلمین
- الماس 44 قیراطی قمرالسلطانه
- آناستازیا: زمرد سبز سه تکه ای به وزن 42/95، 30/90 و 22/88 قیراط که در سال 1972 توسط وینستون از آناستازیانیکولائونا ( دختر سزار نیکولاس دوم) خریداری شد.
-مجموعه جواهرات جونکر که بهترین سنگ آن 125/35 قیراط وزن دارد که اولین مجموعه الماس و سنگ های قیمتی تراش خورده در آمریکا به شمار می آید(1934).
- مجموعه جواهرات آرابلاهانتینگتون همسر هنری هانتینگتون تاجر معروف آمریکایی که اولین مجموعه خریداری شده توسط وینستون است. این تاجر معروف در دوران رکود اقتصادی دهه 30 آمریکا، مجبور شده بود جواهرات همسرش را بفروشد!
و در نهایت گردنبند الماس ناپلئون که از 47 الماس قیمتی به وزن 275 قیراط تشکیل شده و به عنوان هدیه ازدواج به ماری لوئیس، همسر ناپلئون رسیده بود. وینستون در سال 1960 این الماس را خریداری کرد.

جواهرات رکورددار راف
بزرگ ترین الماس جهان: بزرگ ترین الماس تراش خورده جهان کولینان یا ستاره آفریقا نام دارد که توسط جواهرساز هلندی، اشر، تراش خورده و 531 قیراط وزن دارد.
بزرگ ترین زمرد سبز جهان: زمرد سبز قاچالا با 858 قیراط وزن، بزرگ ترین زمرد دنیاست. قاچالا در سال 1967 در معدن وگا در سان خوان کلمبیا کشف شد. این جواهر زیبا هم اکنون بخشی از کلکسیون بی نظیر جواهرات کلکسیونر و جواهرساز معروف آمریکایی، هری وینستون است.
بزرگ ترین یاقوت جهان: بزرگ ترین یاقوت دنیا هم اکنون در تملک شرکت 125 غربی است و 18696 قیراط وزن دارد!
البته این یاقوت تراش نخورده و به همین دلیل نام مشخصی برای آن انتخاب نشده و قیمت مشخصی ندارد. اما بزرگ ترین یاقوت تراش خورده جهان گرینلند نام دارد که توسط توماس مک فی تراش خورده است. این یاقوت بسیار زیبا است.




موضوع مطلب :

          
دوشنبه 92 فروردین 19 :: 8:15 عصر

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 0
  • بازدید دیروز: 0
  • کل بازدیدها: 3592
امکانات جانبی